דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

אות אבירוֹת מרכז פרס לשלום ולחדשנות 2024

בסימן ה-7 באוקטובר

אות אבירוֹת מרכז פרס לשלום ולחדשנות הוענק זו השנה הרביעית לנשים משפיעות ופורצות דרך במגוון תחומים בחברה הישראלית.
הטקס שהתקיים ב-28 בפברואר 2024, הוקדש כולו לגבורה, ליוזמה, לנחישות, ולמנהיגות הנשית אליה נחשפנו מאז ה-7 באוקטובר 2023 – בחזית, בעורף, ובכל חלקיה המגוונים של החברה הישראלית.
השנה הוענק "מטבע התקווה" -  אות ייחודי לנשים הגיבורות מכולן אשר נלקחו מאיתנו באותו יום נורא אל השבי ברצועת עזה – אלו שחזרו הביתה ואלו שעדיין שם 💛

 

ד"ר אפרת ברון הרלב

עולם הרפואה לא היה מוכן למקרה כה קיצוני ובלתי נתפס בו נדרש טיפול בילדים שחזרו משבי. ד"ר ברון-הרלב, מנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים, פעלה להקמת מתחם ייעודי לקליטת האמהות והילדים ששבו הביתה. בהובלה שלה, פיתחו הצוותים הרפואיים בבית החולים שיטות ומודלים שלא היו קיימים בספרות המקצועית - המשפחות שהגיעו לשניידר נעטפו בחום, רגישות ומקצועיות אשר אותה ילמדו ברחבי העולם.

 


אסנת פרי

בשבעה באוקטובר קיבוץ ניר עוז איבד רבע מתושביו - למעלה מ 70 נחטפו לעזה ולמעלה מ-30 נרצחו. מאז אותו יום אסנת פרי, יושבת ראש הקיבוץ, שניצלה בעוד בעלה חיים נחטף לעזה, מובילה תכנית שיקום ותקומה של ניר עוז, תוך המשך הפעילות החקלאית והעסקית של הקיבוץ. רוחה וכוחותיה של אסנת הם סמל של תקווה אדירה לתושבי הקיבוץ ולכל ישראלית וישראלי באשר הם.

 


הטנקיסטיות

הטנקיסטיות וחברותיהן לפלוגה הן הנשים הראשונות בישראל, וכנראה בעולם כולו, שלחמו בקרב שריון. בקרב הרואי שנמשך כ-17 שעות וכלל אינספור היתקלויות עם מחבלים, הלוחמות הפגינו תעוזה, מקצועיות שיא, ודבקות במטרה להגן על תושבי העוטף. גבורתן של הטנקיסטיות היא דוגמה לתרומתן החיונית של נשים בתפקידים קרביים בצה"ל.

 


עו"ד חנאן אלסאנע ושיר נוסצקי

האות יוענק לעו"ד חנאן אלסאנע, מארגון "איתך - מא-עקי", ושיר נוסצקי NOSSETZKI, מנכ"לית "האם ראית את האופק לאחרונה?" בשבעה באוקטובר נחשפנו למפגני גבורה וערבות הדדית יוצאי דופן בין החברה היהודית והחברה הערבית. שותפות גורל זו היא תשובה ניצחת לטרור ולאלימות. לראשונה בישראל, נפתח חמ"ל ייחודי משותף ברהט, שסייע למשפחות יהודיות וערביות מהדרום שנפגעו במאורעות.

 

 


ענבל שבח שרביט

ענבל היא מפיקה בתוכנית הבידור ערב טוב עם גיא פינס, מיד עם תחילת המלחמה הקימה את החמ״ל של ענבל שפועל עד היום, ודואג לאוכל וציוד לחיילים ולתושבים המפונים - החמ"ל של ענבל" הוא דוגמה ומופת ליוזמה עצמאית שמחוללת שינוי במציאות הישראלית.

 


ד"ר יפה נחומי
עשר דקות אחרי צאת חג שמחת תורה, החלה ד"ר יפה נחומי מנהלת תתי"א, המכון החרדי למחקרי מדיניות, ליצור קשר עם נשים משפיעות בחברה החרדית על מנת להקים את "אחים לעורף" – חמ"ל חרדי מרכזי שמסייע לעורף הישראלי ולחיילים בחזית.

 


אלה קינן
בלוגרית הטיולים אלה טרוולס הפכה בין לילה למשפיענית מובילה בחזית ההסברה הישראלית. אלה הגתה את הקמפיין "HAMAS_IS_ISIS" שהגיע עד הבית הלבן, ופועלת ללא לאות למיגור גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות.

 


שרית ויזנגרין
שרית היא מנהלת מרכז "חוסן ילדינו" באילת, שבא לתת מענה למצוקת בני הנוער המפונים. במרכז מתקיים מרחב בטוח בו בני הנוער יכולים ליצור שגרת חיים יציבה באמצעות מגוון רחב של פעילויות חינוכיות וטיפוליות. ב-4 החודשים האחרונים טופלו במרכז אלפי ילדות וילדים.

 

 

ד"ר הגר מזרחי
ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, נקראה לעמוד בראש ועדה תקדימית להערכת מצבם הרפואי של החטופים והנעדרים. הועדה שמובילה מזרחי מספקת מידע קריטי למשפחות לגבי מצב יקיריהם, מה שדרש מהגר והצוות לפעול במקצוענות שיא וברגישות יתרה כי מדובר היה בדיני נפשות.

 


אחיות לנשק
ארגון "אחים לנשק" הפך בין לילה לארגון סיוע אזרחי מוביל בעקבות מאורעות השבעה באוקטובר. נשים שבשגרה עוסקות בשלל מקצועות, הובילו את החמ"ל שטיפל באינספור תחומים שנותרו ללא מענה: טיפול בפצועים, איתור נעדרים, אוכל לחיילים, ציוד למפונים, עזרה במשקים הנטושים ועוד.

 

 

לילך לוגן

בשנת 2016 איבדה לילך לוגן, אשת קבע בחיל האוויר, את סבתה בפיגוע טרור. מאז החליטה בנחישות להתגייס למען ההסברה הישראלית. באמצעות סרטוני רשת ויראליים בשפה האנגלית שזכו למיליוני צפיות נלחמת לילך בהסתה ובדיס-אינפורמציה נגד ישראל.

 


לורינה ח'טיב קיזל

משפיענית, יזמית ופעילה חברתית דרוזית, אשר מאז ה-7 באוקטובר היא התגייסה ונרתמה לפעילות ההסברתית בעולם הערבי בפרט ובעולם בכלל בכל השפות, ערבית אנגלית ועברית. היא ביקרה בבסיסים, ביישובי העוטף, הכינה חבילות מזון לחיילים והובילה יחד עם שתי שותפות את מיזם "ערבית בסלון" אחרי 7 באוקטובר למען תושבי העוטף ולמען הנגשת השפה הערבית בקרב החברה היהודית בחינם ובהתנדבות מלאה. השיקה החודש עם ארגון "אסיף" סיורים קולינרים לנשות המילאומיניקים הדרוזיות.

 

 

בתיה עופר

בתיה עופר, פילנתרופית, אספנית אמנות ויושבת ראש נאמנוUת האקדמיה המלכותית לאמנויות בבריטניה, הובילה את מחאת התורמים נגד האנטישמיות במוסדות האקדמיים בארה"ב לאחר מאורעות השבעה באוקטובר. בצעד חסר תקדים התפטרו בתיה ובן זוגה, איש העסקים עידן עופר, מהועד המנהל של אוניברסיטת הרווארד וביטלו תרומה גדולה, מעשה אשר סחף מאות תורמים נוספים. במקביל, עופר גייסה אמנים מהעולם לחתימה על מכתב גינוי הטבח בעוטף, ותרמה יחד עם עידן למען שיקום החברה בישראל.

 

 

נועה תשבי

נעה תשבי, סופרת והשליחה המיוחדת לשעבר למאבק באנטישמיות, עומדת בחזית ההסברה הישראלית בארה"ב. מאז השבעה באוקטובר התגייסה תשבי למען שחרור החטופים ומיגור האנטישמיות – בסרטוני הסברה, בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה האמריקאית ובקשרים עם הבית הלבן והממשל.

 

 

ד"ר כוכב אלקיים-לוי

עורכת הדין כוכב אלקיים-לוי, דוקטור למשפט בינלאומי, מגדר וזכויות אדם, ייסדה את "הנציבות האזרחית לעניין פשעי חמאס נגד נשים וילדים", שעסקה באיסוף עדויות ותיעוד מהזירות הקשות של השבעה באוקטובר. אלקיים-לוי ונשות הנציבות הצליחו באמצעות מחקרן המעמיק להלחם בהכחשת הפשעים בעולם ולהביא את העדויות הקשות לממשל האמריקאי, לאו"ם ולגורמים בכירים נוספים בזירה הבינלאומית.

 

 


רפ"ק שפרה בוכריס ורפ"ק שושנה מאלי
בשבת השחורה יצאה שפרה עם שלושה לוחמים מהצוות שלה, ברכבים פרטיים, למשימת הצלה מבלי שנקראו. במשך 12 שעות הם נסעו הלוך ושוב ממסיבת התופת ברעים לנקודת הפינוי. הצילו את אלו שהעמידו פני מתים ופינו פצועים מדממים, כשהם נמצאים בזמן הזה תוך סיכון עצום לחייהם, כאשר מה שעמד לנגד עיניהם היא משימה אחת- להחזיר כמה שיותר ילדים למשפחותיהם ולביתם.


שושנה היא שוטרת מוכרת וותיקה בתחנת שדרות. באותו בוקר היא הגיעה לתגבר כשנשמעו האזעקות. פתאום התקבלה ידיעה, ״מחבלים חדרו לעיר״, שושנה מביטה לאופק ורואה מחבלים מתקרבים אל תחנת המשטרה לא מהססת ומתחילה לירות לעברם, רימון שנזרק עליה, הוחזק בידה ונזרק לעבר המחבלים. במהלך הלחימה שושנה נורתה בידה, אך לא הפסיקה להילחם, עד לרגע שנגמרה לה התחמושת, הדקות עוברות והמחבלים מצליחים למצוא את שושנה ושוטרים נוספים שמעמידים פנים שהם מתים. היא וחבריה פונו תחת אש ונלחמו עד לרגע הפינוי במטרה להציל כמה שיותר.

 


פרופסור קרין נהון
פרופ' קרין נהון, ראש מסלול דאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן, הקימה את המערך האזרחי לאיתור ומיפוי הנעדרים באמצעות טכנולוגיות מסוגים שונים – אינדקסים, בינה מלאכותית, זיהוי פנים וקול, ניתוח רשתות ועוד. יחד עם אריה הראל, הובילה קרין, חמ"ל של 1500 מתנדבים שסיפקו מידע קריטי על החטופים והנעדרים.

 

 

נסרין יוסף
"קח את הנשק ולך להציל כמה שיותר אנשים" כך אמרה טלי חדד, אם לשישה ילדים מאופקים לאיתמר, בנה הלוחם ששהה בביתם בחופשת החג. לאחר שאיתמר יצא לשטח, טלי החליטה להכנס לרכבה ולהגיע אל איזור הלחימה - היא לא דמיינה שהפצוע הראשון שתפגוש יהיה בנה. בקור רוח היא פינתה את איתמר תחת אש - והמשיכה לנסוע למוקדי האש ולפנות פצועים נוספים.

 

 

טלי חדד
"קח את הנשק ולך להציל כמה שיותר אנשים" כך אמרה טלי חדד, אם לשישה ילדים מאופקים לאיתמר, בנה הלוחם ששהה בביתם בחופשת החג. לאחר שאיתמר יצא לשטח, טלי החליטה להכנס לרכבה ולהגיע אל איזור הלחימה - היא לא דמיינה שהפצוע הראשון שתפגוש יהיה בנה. בקור רוח היא פינתה את איתמר תחת אש - והמשיכה לנסוע למוקדי האש ולפנות פצועים נוספים.

 

 

ירדנה ארזי - אבירת עד
מימיה בלהקת הנח"ל, דרך "ליל חניה" בפסטיבל הזמר, "אמור שלום" של שוקולד מנטה מסטיק, ועד "אתה לי ארץ" ו"שהשמש תעבור עלי" ירדנה ארזי מלווה את פסקול חיינו. כבר למעלה מ-50 שנה ירדנה כמעט ולא נחה אפילו לרגע. כאמנית, ירדנה ארזי השמיעה לא רק את קולה המוזיקלי, אלא גם את קולה הערכי בנושאי השעה בחברה הישראלית. מאז השבעה באוקטובר, ירדנה נרתמה לסייע למאמץ הלאומי בביקור לוחמים, פצועים, ומפונים, לקחה חלק במאבק למען החזרת החטופים, ושירה "הביתה" הפך להמנון למען החזרתם.

 

 

אילנה דיין - אבירת עד
אילנה דיין כבר כמעט 40 שנה מלווה את המציאות הישראלית בעיתונות מרתקת ואמיצה ללא משוא פנים. מאז השבעה באוקטובר התכנית "עובדה" מובילה כתבות תחקיר על הזירה המדינית והצבאית, זאת לצד ראיונות מטלטלים עם ניצולים, חטופים וחטופות שחזרו משבי חמאס – והכל בענייניות, רגישות, ומקצוענות בלתי מתפשרת.

 

 

מרגלית מוזס - קיבוץ ניר עוז
נציגת החוזרות מהשבי בקבלת "מטבע התקווה".

 

הענקת מטבע התקווה לחוזרות מהשבי
נשים אמיצות ששבו הביתה, אלו שהגעתן אל חוף מבטחים הביאה לכל ישראלית וישראלי קצת נחת בתקופה קשה זו. מאז שחזרו הן מגייסות את כל כוחותיהן למען המאבק להחזרת כל החטופות והחטופים. לנשים ששבו נעניק את "מטבע התקווה" עליו מוטבע הציטוט של שמעון פרס - "התקווה שבנו היא הכח המניע לעתיד טוב יותר".

 

ירדנה ארזי ומיכל גרינליק - הביתה

 

אבירות מרכז פרס לשלום ולחדשנות 2024 - הטקס המלא